Voor velen waarschijnlijk op het eerste oog onbekend. Toch ken je een aantal scènes uit de film dankzij de groep Queen, die het beeldmateriaal gebruikte in in hun videoclip ‘Radio Gaga’:
Daarnaast kan je de videoclub ‘Express yourself’ van Madonna omschrijven als een 3 minuut durende hedendaagse uitvoering van de film:
Ok, nu heb je in korte tijd al een beeld van deze prachtige “doofstomme film”. Heb je iets meer tijd, bekijk dan het 2,5 uur durende origineel.
Eerlijk toegegeven, ik heb het in delen moeten doen. De Amerikanen hadden er ook moeite mee. Toen deze film op de Amerikaanse markt werd uitgebracht, heeft men deze ingekort tot 80 minuten. Dat was overigens niet de enige reden, vooral de voor die tijd aanstootgevende scènes werden geschrapt. In de loop der tijd is een groot deel van het beeldmateriaal verloren gegaan. Pas enkele jaren geleden (2008) heeft men in het filmarchief in Buenos Aires een groot deel van het verloren gewaande beeldmateriaal teruggevonden. Niet al het materiaal was in uitstekende staat en dat merk je ook. Men heeft zo goed en zo kwaad mogelijk getracht de film te restaureren. Ach, het geeft toch ook wel een een extra dimensie en schoonheid aan de film.
De eerste versie die ik vond was met Duitse tekst. Mijn Duits is nooit goed geweest, waardoor ik best wel wat moeite had om het enigszins te volgen. Uiteindelijk heb ik de Engelse versie gevonden. Mocht je het erop willen wagen…
Wanneer je deze film gaat bekijken, realiseer je dan dat dit één van de eerste SciFi films is en ruim 85 jaar geleden werd gemaakt. Tussen de twee wereldoorlogen in hebben de Duitser zo’n 5 miljoen Duitse Mark bij elkaar gefinancierd om dit meesterstuk te kunnen maken, wat nu circa 16 miljoen euro is. Dit betekende trouwens bijna hun ondergang, aangezien de film zijn investering nooit heeft weten terug te verdienen. Naar mijn mening was het publiek hier nog niet klaar voor.
De film speelt zich af in het jaar 2026 in de stad Metropolis. De visie van de filmmaker over hoe het leven er volgens hun in de toekomst uit zou zien is bijzonder frappant. Automatisch openschuivende gordijnen en je ziet ook naar het einde van de film toe het gebruik van bewakingsbeelden/videoconferencing. Gelukkig hebben we niet tot 2026 moeten wachten, maar ze zaten er maar een paar decennia naast.
De muziek werd door een prachtig orkest gespeeld. Muziek die naar mijn mening de basis vormt van de hedendaagse filmmuziek. Op hun beurt hebben de regisseurs hun inspiratie gehaald uit voor hun bekende stukken. Zo hoor je met enige regelmaat stukken van de Marseillaise en andere fragmenten van klassieke componisten.
Verhaal:
In de futuristische stad Metropolis (gebaseerd op het mythische Babel) is er een duidelijk klassenverschil: Arm en Rijk / werker en denker. De rijke leven boven de grond, de armen houden de stad draaiende onder de grond. De zoon van de directeur/burgemeester ontdekt de verschillen en wordt verliefd op Maria. Maria vecht voor rechten van de arbeiders op een Bijbelse manier. Er wordt gerefereerd naar een bemiddelaar, een verlosser die hun zal bevrijden. Vader krijgt lucht van de zaak en zoekt hulp bij een krankzinnige professor. De professor maakt een robot naar het evenbeeld van Maria om de arbeiders te doen geloven dat deze vrouw niet deugd. Echter, het loopt allemaal toch iets anders dan verwacht. Wil je weten hoe het afloopt? Ik ga het niet verklappen.. Zelf kijken dus, want dit moet je gezien hebben!
Slotconclusie: Basis van de hedendaagse Sci-Fi en een must see!
Eindcijfer: 9,8
Voor velen waarschijnlijk op het eerste oog onbekend. Toch ken je een aantal scènes uit de film dankzij de groep Queen, die het beeldmateriaal gebruikte in in hun videoclip ‘Radio Gaga’:
Daarnaast kan je de videoclub ‘Express yourself’ van Madonna omschrijven als een 3 minuut durende hedendaagse uitvoering van de film:
Ok, nu heb je in korte tijd al een beeld van deze prachtige “doofstomme film”. Heb je iets meer tijd, bekijk dan het 2,5 uur durende origineel.
Eerlijk toegegeven, ik heb het in delen moeten doen. De Amerikanen hadden er ook moeite mee. Toen deze film op de Amerikaanse markt werd uitgebracht, heeft men deze ingekort tot 80 minuten. Dat was overigens niet de enige reden, vooral de voor die tijd aanstootgevende scènes werden geschrapt. In de loop der tijd is een groot deel van het beeldmateriaal verloren gegaan. Pas enkele jaren geleden (2008) heeft men in het filmarchief in Buones Aires een groot deel van het verloren gewaande beeldmateriaal teruggevonden. Niet al het materiaal was in uitstekende staat en dat merk je ook. Men heeft zo goed en zo kwaad mogelijk getracht de film te restaureren. Ach, het geeft toch ook wel een een extra dimensie en schoonheid aan de film.
De eerste versie die ik vond was met Duitse tekst. Mijn Duits is nooit goed geweest, waardoor ik best wel wat moeite had om het enigszins te volgen. Uiteindelijk heb ik de Engelse versie gevonden. Mocht je het erop willen wagen…
Wanneer je deze film gaat bekijken, realiseer je dan dat dit één van de eerste SciFi films is en ruim 85 jaar geleden werd gemaakt. Tussen de twee wereldoorlogen in hebben de Duitser zo’n 5 miljoen Duitse Mark bij elkaar gefinancierd om dit meesterstuk te kunnen maken, wat nu circa 16 miljoen euro is. Dit betekende trouwens bijna hun ondergang, aangezien de film zijn investering nooit heeft weten terug te verdienen. Naar mijn mening was het publiek hier nog niet klaar voor.
De film speelt zich af in het jaar 2026 in de stad Metropolis. De visie van de filmmaker over hoe het leven er volgens hun in de toekomst uit zou zien is bijzonder frappant. Automatisch openschuivende gordijnen en je ziet ook naar het einde van de film toe het gebruik van bewakingsbeelden/videoconferencing. Gelukkig hebben we niet tot 2026 moeten wachten, maar ze zaten er maar een paar decennia naast.
De muziek werd door een prachtig orkest gespeeld. Muziek die naar mijn mening de basis vormt van de hedendaagse filmmuziek. Op hun beurt hebben de regisseurs hun inspiratie gehaald uit voor hun bekende stukken. Zo hoor je met enige regelmaat stukken van de Marseillaise en andere fragmenten van klassieke componisten.
Verhaal:
In de futuristische stad Metropolis (gebaseerd op het mythische Babel) is er een duidelijk klassenverschil: Arm en Rijk / werker en denker. De rijke leven boven de grond, de armen houden de stad draaiende onder de grond. De zoon van de directeur/burgemeester ontdekt de verschillen en wordt verliefd op Maria. Maria vecht voor rechten van de arbeiders op een Bijbelse manier. Er wordt gerefereerd naar een bemiddelaar, een verlosser die hun zal bevrijden. Vader krijgt lucht van de zaak en zoekt hulp bij een krankzinnige professor. De professor maakt een robot naar het evenbeeld van Maria om de arbeiders te doen geloven dat deze vrouw niet deugd. Echter, het loopt allemaal toch iets anders dan verwacht. Wil je weten hoe het afloopt? Ik ga het niet verklappen.. Zelf kijken dus, want dit moet je gezien hebben!
Slotconclusie: Basis van de hedendaagse Sci-Fi en een must see!
Eindcijfer: 9,8